Jul 2014
Wij krijgen vaak de vraag of een rijwoning waarvan de bouwvergunning werd aangevraagd in 2015 kan voldoen aan een E-peil van 54. Op deze manier volgen er immers geen boetes voor het niet plaatsen van hernieuwbare energie. Een groot voordeel van een rijwoning is zijn hoge compactheid, deze heeft een relatief groot volume ten opzichte van zijn verliesoppervlak. Dit vertaalt zich in zowel het E-peil als K-peil.
Alle nieuwbouwwoningen worden door ons telkens in 3D uitgetekend, op deze manier beschikken we onmiddellijk over het correcte volume, ook kunnen we vrij snel het bewoonbare oppervlak gaan bepalen. Ook dient in sommige gemeentes het percentage glas ten op zichte van de buitenmuren worden bepaald.
Deze rijwoning werd uitgerekend en nadien geoptimaliseerd. Om tot een E-peil van 54 te komen werd rekening gehouden met muurisolatie van 12 cm, 16 cm isolatie in het platte dak, 22 cm minerale wol in het hellend dak, betere raamprofielen en glas met een U-waarde van 1.0 W/m²K. Op de betonvloer wordt er 10 cm PUR gespoten. Om oververhitting te vermijden werden alle ramen in detail ingegeven en werden sommige ramen aangepast zodat de passieve koeling de oververhitting deed verminderen. Dit leidt dan opnieuw tot een verlaagd E-peil.
Door enkel te isoleren beperken we het warmteverlies, maar nog niet alle technieken worden optimaal benut en het E-peil is nog steeds te hoog. Zo diende er een C+ Evo II systeem te worden geplaatst met Smartzones, ook de debieten moeten worden gemeten. Tijdens de werken werd voldoende aandacht besteed aan luchtdichtheid, de blowerdoortest was dan ook doorslaggevend om tot een E-peil van 54 te komen.
Doordat er een poort aanwezig is in de woning (deze zorgt in het algemeen voor een vrij slechte luchtdichtheid) werden hier door de installateur verbeterde rubbers voorzien. Dit zorgt voor een aanzienlijk verschil ten opzichte van een gewone sectionale poort. Als laatste werden alle ramen opgekit, zowel aan de buitenzijde als de binnenkant.
Zo werd voor deze rijwoning een E-peil van 54 gehaald zonder het plaatsten van hernieuwbare energie en zonder dat er boetes volgen.